Promoting equity in the governing of metropolitan areas

Part of : Πόλη και περιφέρεια : έκδοση μελετών του χώρου ; No.10-11, 1984, pages 41-61

Issue:
Pages:
41-61
Parallel Title:
Προάγοντας την ισότητα στην διοίκηση των μητροπολιτικών περιοχών
Author:
Abstract:
Στόχος του άρθρου είναι να παρουσιάσει τα δεδομένα της κοινωνικο-χωρικής ισότητας και ανισότητας στο πεδίο των μητροπολιτικών περιοχών και να συζητήσει τις πολιτικές που μειώνουν τις ανισότητες. Το θέμα της ισότητας στην διοίκηση των μητροπολιτικών περιοχών τίθεται σε δύο διαφορετικά γεωγραφικά επίπεδα: ανάμεσα στους δήμους της ίδιας μητροπολιτικής περιοχής και ανάμεσα στις γειτονιές στο εσωτερικό κάθε δήμου. Η μητροπολιτική περιοχή αποτελεί συνήθως μια πολυ-κοινοτική δομή. Αλλά αυτή η πολιτική κατάτμηση συνοδεύεται από σημαντικές διαφοροποιήσεις του εισοδήματος του πληθυσμού και των κοινωνικών εξυπηρετήσεων που του παρέχονται. Το πρώτο μέρος του άρθρου διαπραγματεύεται το πρόβλημα της ανισότητας των κοινωνικών εξυπηρετήσεων σε σχέση με την πολιτικο-διοικητική κατάτμηση των μητροπολιτικών περιοχών. Βάση της ανισότητας αποτελεί η διαφοροποίηση των κοινωνικών τάξεων, των εισοδηματικών κατηγοριών και της φορολογίας στους δήμους που συνθέτουν την μητροπολιτική περιοχή. Αυτή η διαφοροποίηση στο πεδίο των εξυπηρετήσεων μεταφράζεται με την μορφή της ανισότητας στην χρηματοδότηση τους, στο κόστος πρόσβασης τους, στην χρήση και στα αποτελέσματα τους. Βασική είναι η διάκριση ανάμεσα σε ανισότητες που προέρχονται από την δράση των ατόμων που υφίστανται την διαφοροποίηση (equitable inequality) και σε ανισότητες που οφείλονται σε εξωτερικούς και μη ελεγχόμενουσ παράγοντες (inequitable inequality). Στο δεύτερο μέρος του άρθρου περιγράφονται τρείς εναλλακτικές λύσεις - διαχειριστικές πολιτικές - που προάγουν την διαμητροπολιτική ισότητα. Πρόκειται α. για την διοικητική συνένωση των δήμων (consolidation), β. για την διαμόρφωση ενός διοικητικού συστήματος ανώτερου βαθμού και την μεταφορά μέρος των αποφάσεων σ' αυτό (two-tier system of metropolitan administration), γ. για την διοικητική αναδιοργάνωση που εξισώνει τους συντελεστές όφελους-προσπάθειας (fragmentation). Στην ίδια προβληματική, το τρίτο μέρος του άρθρου διαπραγματεύεται την χωροθέτηση των κοινωνικών εξυπηρετήσεων μέσα στους δήμους, με κριτήριο την ίση μεταχείρηση των γειτονιών που τους συνθέτουν. Εξετάζονται μορφές ανισότητας που συνδέονται με την προσιτότητα των εξυπηρετήσεων, με τις επιπτώσεις τους στην αξία της ακίνητης ατομικής περιουσίας και με τις κοινωνικές κατηγορίες του πληθυσμού στις οποίες απευθύνονται σε εξυπηρετήσεις. Ο πολιτικός χειρισμός που προτείνεται αφορά την ενίσχυση της τοπικής δημοκρατίας. Η αστική (urban) η τοπική δημοκρατία αποτελεί μια ουσιαστική συνιστώσα ισότιμης και αποτελεσματικής διαχείρισης. Προωθεί τόσο την ικανοποίηση των ατομικών υπηρεσιών και αναγκών όσο και τον συνδυασμό τοπικών υπηρεσιών και αναγκών. Η αποκέντρωση και μεταφορά των αποφάσεων σε τοπικούς θεσμούς οφείλει να συνδυασθεί με αποκεντρωτικές διαδικασίες μέσα στους δήμους και με την αναβάθμιση της κοινοτικής ζωής στο επίπεδο της γειτονιάς.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
*Η περίληψη έγινε από τον Νίκο Κομηνό.
References (1):
  1. Aaron, H. et Me Guire, M. (1970) "Public Goods and Income Distribution", Econometrica, vol 38, n°6, novembre 1970, pp. 907-920.Aronson, J.R. et Schwartz, E. (1973) "Financing Public Goods and the Distribution of Population in a System of Local Governments", National Tax Journal, vol XXVI n° 2, juin 1973, pp. 137-160.Atkinson, A.B. (1970) "On the Measurement of Inequality", Journal of Economic Theory, n° 2, 1970, pp. 244-263Balfet, H. et alii (1976) Pratiques et représentations de l'espace dans les communautés méditerranéennes, Paris, Editions du CNRS, 1976, 155 P.Baumol, W.J. (1967) "Macroeconomics of Unbalanced growth: the Anatomy of Urban Crisis", The American Economic Review, vol LVII, n° 3, juin 1967, pp. 415-426.Black, G.S. (1974) "Conflict in the Community: A theory of the Effects Community Size", The American Political Science Review, vol. 68, 1974, pp. 1245-1261.Bouinot, J. et Allain, Y.M. (1979) "La gestion innovatrice des espaces verts urbains - Réflexions sur Γ experience de la ville d' Orléans", Revue des Ingénieurs des Villes de France, n° 256 avril 1979, pp. 17-42.Bouinot, J. (1982) "Justice et gestion" in Annuaire des collectivités locales Edition 1982, Paris, LITEC, 1982, pp. 603-624.Bouinot, J. (1983) "L' autonomie des collectivités territoriales et les déterminants des finances locales- Bilan et réinterprétation de trente ans de recherche pluridisciplinaire internationale", Revue Française de Finances Publiques, n° 4, 1983, 17 p.Champernowne, D.G. (1974) "A Comparison of Measures of Inequality on Income Distribution", The Economic Journal, Décembre 1974, pp. 787-816.Davies, H. (1982) "Fiscal Migration and the London Boroughs", Urban Studies, n° 19, 1982, pp. 143-154.Derycke, P.H., Gilbert, G., Oberkampf, E. (1979), Les inégalités fiscales intra-communales, Université Paris X Nanterre, 2 rue de Rouen, 92001 NANTERRE CEDEX, décembre 1979, ronéoté, 196 p.Fischer, C.S. (1975) "The City and Political Psycology", The american Political Science Review, vol 69, 1975, pp. 559-571.Freville, Y. (1981) "Transfert financier équité fiscale et permanence territoriale: du VRTS a. la DGF" in Les aides financières de Γ Etat aux collectivités locales en France et à /' étranger, ouvrage collectif sous la direction de Douglas Ashford et Jean-Claude Thoenig, Paris, LITEC, pp. 197-236.Hirsch, W. (1965) "Local versus Area-wide Urban Government Services", National Tax Journal, vol XVII, n° ', 1965 pp. 331-339.Hirschmann, A. (1970) Exit, Voice and Loyalty, Kolm, S.K. (1976) "Unequal Inequalities", Journal of Economie Theory, n° 12, 1976, pp. 416-442 et n° 13, pp. 82-111.Le Grand, J. (1975) "Fiscal Equity and Central Government Grants to Local Authorities", The Economie Journal, vol 85, septembre 1975, pp. 531-547Le Grand, J. (1982) The Strategy of Equality – Redistribution and the Social Services, London, George Allen & Unwin, 1982, 192 p.Lineberry, R.L. (1974) "Mandating «Urban Equality: The Distribution of Municipal Public Services", Texas Law Review, vol 53, n° 26, 1974, pp. 26-59.Maital, S. (1975) "Apportionment of Public Goods Benefits to Individuals", Public Finances, vol XXX, n° 3, 1975, pp. 397-416.Marchand, M.J. (1982) Localisation des activitës économiques et disparités intercommunales de potential fiscal - Le cas de la taxe professionnelle dans, le district de Rennes, Rennes, France, thèse soutenue le 29 Juin 1982, ronéoté, 284 ρ + annexes.Newton, K. (1976) "Community Performance in Britain", Current Sociology, n° 22, 1976, pp. 49-86.-Newton, K. (1982) "Is Small Really so Beautiful? - Is Big Really so Ugly? Size, effectiveness and Oemocraty in Local Government", Political Studies, vol. XXX, n° 2 juin 1982, pp. 190-206.Oates, W.W., (1969) "The Effects of Property Taxes and Local Public Spending on Property Values: An Empirical Study of Tax Capitalization and the Tiebout Hypothesis", Journal of Political Economy, n°, 6 1969, pp. 957-971.Pommerehne, W.W., Blankart, C.B. (1979) "Les économies d' échelle dans les services urbains", Revue Economique, n° 2, mars 1979, pp. 338-354.Sandmo, A. (1973) "Public Goods and Technology of Consumption", Review of Economics Studies, vol 55, 1973, pp. 517-528.Tabard, N. (1977) "Sur les effets redistributifs des services collectifs destinés aux familles", Consommation, n°3, 1977, pp. 3-59.Tiebout, CM. (1956) "A Pure Theory of Local Expenditures", Journal of Political economy, vol 64, n° 5, 1956, pp. 416-424.Uhaldeborde, J.M. (1982) "La réforme de la fiscalité directe locale et la politique fisoale des communautés urbaines" in Annuaire des Collectivités locales, Paris, LITEC, 1982, pp. 574-594.Vehorn, CL. (1979) "Market Interaction between Public and Private Goods : The Demand for Fire Protection", National Tax Journal, vol XXXII, n° 1, 1979, pp. 29-39.