Οι πολιτικές επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης (VET) στον αστερισμό της Λισσαβόνας : μια εισαγωγική επισκόπηση των όρων (ανα)συγκρότησής τους

Part of : Επιστήμες Αγωγής ; No.4, 2007, pages 143-150

Issue:
Pages:
143-150
Author:
Abstract:
The paper deals with the EU policy agenda for VET (within the Lisbon Strategy and subsequently in the context of the EU Work Program "Education & Training 2010"). Vocational Education & Training (VET) is getting modified, while it is re-contextualised, in favour of the supra-nationality in both the VET policy planning and policy implementation. VET is getting more and more institutionally related with employability, competitiveness and sustainability. On all these grounds, policy making in VET concerns many aspects and facets of the human recourse development (HRD) and subsequently has a certain impact on the ongoing transitions in economy, society and the relevant decision making processes. Therefore the focus is also on interrelated policy initiatives (i.e EQF) and on the relevant major policy trends within EU regarding VETs' contribution in the "reskilling" ongoing process.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση (VET), υπερεθνικότητα (supranationality), στρατηγική της Λισσαβόνας και ανοικτή μέθοδος συντονισμού (open method of coordination), απασχολησιμότητα, δεξιότητες και ανάπτυξη ανθρωπίνων πόρων (skills & HRD), βασισμένη-στη- γνώση-οικονομία (knowledge based economy), ευρωπαϊκό πλαίσιο προσόντων και τίτλων σπουδών (European Qualification Framework)
Notes:
Περιέχει βιβλιογραφικές αναφορές