Μουσεία και σχολεία : εμπειρίες και προοπτικές

Part of : Επιστήμες Αγωγής ; 2008, pages 67-75

Issue:
Pages:
67-75
Author:
Abstract:
Η εκπαιδευτική αξιοποίηση των μουσείων και του ευρύτερου πολιτισμικού περιβάλλοντος από τα σχολεία είναι ένα ζήτημα που απασχολεί τις περισσότερες κοινωνίες διεθνώς. Σε πολλές χώρες του δυτικού κόσμου, η αντίστοιχη πρακτική, κυρίως τις τρεις τελευταίες δεκαετίες, έχει καταλήξει στη δόμηση ουσιαστικής εμπειρίας, η οποία έχει δημιουργήσει πρόσφορο έδαφος για περαιτέρω αναζητήσεις και προοπτικές. Σε άμεση σχέση με την πρακτική αυτή, έχει αναπτυχθεί και ο τομέας της μουσειοπαιδαγωγικής, αντικείμενο της οποίας είναι η επιστημονική διερεύνηση των όρων με τους οποίους τα εκπαιδευτικά προγράμματα που σχεδιάζουμε και εφαρμόζουμε σε μουσεία και στο ευρύτερο πολιτισμικό περιβάλλον μπορούν να έχουν τα καλύτερα και πλουσιότερα δυνατά εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Αλλά και η σύγχρονη μουσειολογία έχει εστιάσει το ενδιαφέρον της, μεταξύ άλλων, στην επικοινωνιακή και εκπαιδευτική διάσταση των μουσείων, η οποία έχει αναγνωρισθεί ως βασική παράμετρος που μπορεί να καθορίζει την γόνιμη λειτουργία τους ως πολιτισμικών κοινωνικών χώρων που ενδιαφέρονται εξίσου για την ανάδειξη του μουσειακού αντι-κειμένου τους και την εξυπηρέτηση του κοινού τους.Τα αποτελέσματα αντίστοιχων μουσειολογικών και μουσειοπαιδαγωγικών ερευνών, αλλά και παρατηρήσεις που έχουν συγκεντρωθεί με βάση αντίστοιχες εφαρμογές, αναδεικνύουν ορισμένες βασικές παραμέτρους που επηρεάζουν τα σχετικά εκπαιδευτικά αποτελέσματα. Μεταξύ άλλων, η αναγνώριση του μουσειακού χώρου ως διαφορετικού από τον σχολικό χώρο, ως προς τον κοινωνικό και παιδευτικό του χαρακτήρα, αλλά και των σύγχρονων απόψεων της Θεωρίας του Υλικού Πολιτισμού, ως προς τις πολλαπλές και εναλλακτικές διαστάσεις της ερμηνείας, η αναγνώριση της μαθησιακής διαδικασίας ως κοινωνικής και εξατομικευμένης, η αναγνώριση των πολλαπλών διαστάσεων της νοημοσύνης, της σημασίας της διασύνδεσης κάθε εκπαιδευτικής διαδικασίας με καταστάσεις ευρύτερης «ψυχαγωγίας», καθώς και άλλων παιδαγωγικών και εκπαιδευτικών πορισμάτων, διαμορφώνουν ένα νέο και ανοικτό πλαίσιο για τον σχεδίασμά και την εφαρμογή εναλλακτικών εκπαιδευτικών προγραμμάτων σε μουσειακούς και ευρύτερους χώρους πολιτισμικής αναφοράς, για διαφορετικές βαθμίδες της εκπαίδευσης, και για ομάδες κοινού διαφορετικής κοινωνικής, πολιτισμικής και εθνοτικής προέλευσης.
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Επιστημονικό διήμερο “Η τέχνη και ο πολιτισμός ως ευέλικτο πεδίο διαθεματικών προσεγγίσεων: προτάσεις για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών”.Περιέχει βιβλιογραφία