Θέλεις να παίξουμε; : παιδαγωγικό υλικό για παιδιά προσχολικής εκπαίδευσης στη διασπορά

Part of : Επιστήμες Αγωγής ; No.3, 2012, pages 45-67

Issue:
Pages:
45-67
Author:
Abstract:
The pedagogical material “Do you want to play; ” applies to kindergarten children with or without Greek heritage who attend Greek language schools abroad. It aims to cultivate the Greek language and culture in the children, naturally, without pressure and through play. For this reason the pedagogical material calls on the experiences of the children and respects the linguistic and cultural capital which the children have developed in the interaction with their family, the Greek community and the resident society. Also it attempts to enable children to recognize diversity as part of the contemporary multicultural society which they live in.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
ελληνόγλωσση εκπαίδευση, προσχολική ηλικία, διαφορετικότητα, διπολιτισμικό-διγλωσσικό κεφάλαιο, διαπολιτισμική ικανότητα
References (1):
  1. Auernheimer, G. (2009) Διαπολιτισμική Παιδεία και Αγωγή - Κεντρικές θεωρητικές κατευθύνσεις, κοινωνικές προϋποθέσεις και πεδία εφαρμογών. Στο Χρ. Γκόβα- ρης (επιμ.) Κείμενα για τη διδασκαλία και τη μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο. Αθήνα: Ατραπός.Baker, C. (μετ. Α. Αλεξανδροπουλου, εισ. επιμ. Μ. Δαμανάκης) (2001) Εισαγωγή στη διγλωσσία και στη δίγλωσση εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.Banks, J. (2004) Εισαγωγή στην πολυπολιτισμική εκπαίδευση. Αθήνα: Παπαζήσης.Banks, J. A. & McGee Banks, C. A. (2010) Multicultural Education. Issues and Perspectives. New Jersey: Wiley.Brooker, L. (2005) Learning to be a child: cultural diversity and early years ideology. In Yelland, N. (Ed.), Critical issues in Early Childhood Education. Maidenhead: Open University Press/MacGraw-Hill, 115-130.Byram, M. (1997) Teaching and Assessing Intercultural Communicative Competence. Clevedon: Multilingual Matters.Γκόβαρης, X. (2001) Εισαγωγή στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Αθήνα: Ατραπός.Γκόβαρης, X. (2006) Αντιστάσεις ενάντια στην πολυπολιτισμικότητα - Αποδυνάμωση εθνοτικών στερεοτυπών μέσα από την ανάπτυξη της διαπολιτισμικής ικανότητας. Στο Παιδαγωγική Εταιρεία της Ελλάδας: Πρακτικά ΙΑ' Διεθνούς Συνεδρίου «Το Σχολείο της Κοινωνίας, της Πληροφορίας και της Πολυπολιτισμικό- τητας» Ρόδος, 21-23 Οκτωβρίου 2005 (επιμ. Δ. Χατζηδήμου & X. Βιτσιλάκη). Οεσ/κη: Κυριακίδη, 639-647.Coelho, Ε. (επιστ. επιμ. Ευ. Τρέσσου & Σ. Μητακίδου, επιμ. Σ. Μητακίδου) (2007) Διδασκαλία και μάθηση στα πολυπολιτισμικά σχολεία. Θεσσαλονίκη: επίκεντρο.Cummins, J. (μετ. Σ. Αργυρή, εισ. επιμ. Ε. Σκοόρτου) (2003) Ταυτότητες υπό διαπραγμάτευση. Εκπαίδευση με σκοπό την Ενδυνάμωση σε μια Κοινωνία της Ετερότητας. Αθήνα: Gutenberg, Β' έκδοση βελτιωμένη.Δαμανάκης, Μ. (1991) Εισαγωγή στο Θεωρητικό πλαίσιο του προγράμματος παραγωγής γλωσσικού υλικού για τα ελληνόπουλα στη Γερμανία. Ιωάννινα (ιστοσελίδα Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.)Δαμανάκης, Μ. (2007) Ταυτότητες και εκπαίδευση στη διασπορά. Αθήνα: Gutenberg.Δαμανάκης, Μ. (συντ. επιμ.) (2010) Αποτίμηση της μέχρι το 2070 ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης στο εξωτερικό και η προοπτική της. Έκθεση. Ρέθυμνο: Πανεπιστήμιο Κρήτης, Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.Δαμανάκης, Μ. (2012,15 Φεβρουάριου) Κρίση και μετανάστευση. Σκέψεις και προβληματισμός ενός πολίτη. Ρεθυμνιώτικα Νέα Δαφέρμου, X., Κουρούρη, Π. Μπασαγιάννη, Ε. (2006) Οδηγός Νηπιαγωγού. Εκπαιδευτικοί σχεδιασμοί. Δημιουργικά περιβάλλοντα μάθησης. Αθήνα: ΟΕΔΒ.Derman - Sparks, L. & P. Romsey (2006) Πλαίσιο Εργασίας για Εκπαίδευση Πολιτισμικά Σχετική, Πολυπολιτισμική και ενάντια στις Προκαταλήψεις. Στο Roop- naine, J. L. & Jonshon, J. Ε. (επιμ.) Ποιοτικά προγράμματα Προσχολικής Εκπαίδευσης. Παραδείγματα από τη Διεθνή πρακτική, (επιμ. - εισαγ. Κ. Χρυσα- φίδης, Ε. Κουτσουβάνου μετψρ. Ρ. Λαμπρέλλη). Αθήνα: Παπαζήσης.Derman - Sparks, L. & ομάδα εργασίας A.B.C. (μετ. Αν. Χουντουμάδη & Ευγ. Μόρφη, επ. επιμ. Αν. Χουντουμάδη) (1989) Καταπολεμώντας τις προκαταλήψεις. Παιδαγωγικά εργαλεία. Αθήνα: Κέντρο Παιδαγωγικής και Καλλιτεχνικής Επιμόρφωσης «Σχεδία».Duncker, L. (2009) «Πολυπροοπτικάτητα» και διαπολιτισμική μάθηση. Μια θεωρητική προσε'γγιση. Στο Χρ. Γκόβαρης (επιμ.) Κείμενα για τη διδασκαλία και τη μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο. Αθήνα: Ατραπός.Frey, Κ. (μετ. Κ. Μάλλιου) (1986) Η μέθοδος project: Μια μορφή συλλογικής εργασίας στο σχολείο ως θεωρία και πράξη. Θεσ/κη: Κριτική.Helm, J. Η. & Katz, L. (επιστ. επιμ.εισαγ. Κ. Χρυσαφίδης, Ε. Κουτσουβάνου) (2002) Μεθοδολογία project και προσχολική εκπαίδευση. Μικροί ερευνητές. Αθήνα: Μεταίχμιο.Κατσιμαλή, Γ. (2001α) Επικοινωνιακή προσέγγιση. Στο Μ. Βάμβουκας, Μ. Δαμανά- κης, Γ. Κατσιμαλή (επιμ.) Προλεγόμενα του Αναλυτικού Προγράμματος για την Ελληνόγλωσση Εκπαίδευση στη Διασπορά. Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.Κατσιμαλή, Γ. (2001 β) Κυρίαρχες θεωρητικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της Νέας Ελληνικής ως Ξένης γλώσσας. Στο Μ. Δαμανάκης (επιμ.) Παιδεία Ομογενών. Θεωρητικές και εμπειρικές προσεγγίσεις. Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.Littlewood, W. (μετ. Ε. Τζιβελόγλου, Α. Χατζηπαναγιωτίδη, επιμ. Α. Χατζηπαναγιω- τίδη) (2008) Επικοινωνιακή Γλωσσική Διδασκαλία. Μια εισαγωγή. Θεσ/κη: University Studio Press.Ματσαγγούρας, Η. (2004) Η διαθεματικότητα στη σχολική γνώση. Εννοιολοιγική Ανα- πλαισίωση και Σχέδια Εργασίας. Αθήνα: Γρηγόρης.Μήτσης, Ν. (2004) Διδακτική του γλωσσικού μαθήματος. Από τη Γλωσσική Θεωρία στη Διδακτική Πράξη. Αθήνα: Gutenberg.Πετράκη, Κ. (2003) Επιμόρφωση ομογενών εκπαιδευτικών σε ελληνικά πανεπιστήμια. Το κοινωνικοπολιτισμικό και επαγγελματικό τους προφίλ. Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.Σκούρτου, Ε. (2009) Δίγλωσσα νήπια - Η σχέση διγλωσσίας και μάθησης στο νηπιαγωγείο. Στο Χρ. Γκόβαρης (επιμ.) Κείμενα για τη διδασκαλία και τη μάθηση στο πολυπολιτισμικό σχολείο. Αθήνα: Ατραπός.Σκούρτου, Ε. (2011 ) Η Διγλωσσία στο Σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.Τάμης, Α. Μ. (2001 ) Ελληνόγλωσση εκπαίδευση στην Αυστραλία. Η σημερινή κατάσταση της Ελληνικής. Ρέθυμνο: Ε.ΔΙΑ.Μ.ΜΕ.Taylor, Ch. (εισ. επιμ. Α. Gutmann, μετ. Φ. Παιονιδης) (1997) Πολυπολιτισμικότητα. Εξετάζοντας την πολιτική της αναγνώρισης. Αθήνα: εκδόσεις ΠΟΑΙΣ.Τζακώστα, Μ. (2011 ) El διδασκαλία της γλώσσας στο νηπιαγωγείο και το δημοτικό σχολείο: Μια κριτική θεώρηση του ΔΕΓΙΠΣ υπό το πρίσμα της γλωσσολογικής θεωρίας. Στο Ε. Συνώδη & Μ. Αμπρατζάκη (επιμ.) Προγράμματα προσχολικής εκπαίδευσης. Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Πεδίο.Τσοκαλίδου, Ρ. (2005) Γλώσσα και ταυτότητα στη διασπορά: θεωρητικές προσεγγίσεις και ερευνητικά δεδομένα. Στο Ρ. Τσοκαλίδου, Μ. Παπαρούση (επιμ.) Θέματα ταυτότητας στην ελληνική διασπορά. Γλώσσα και λογοτεχνία. Αθήνα: Μεταίχμιο.Vandenbroeck, Μ. (επιμ. Αν. Χουντουμάδη, Α. Βαφέα) (2004) Με τη ματιά του Γέτι. Η καλλιέργεια του σεβασμού του «άλλου» στην εκπαίδευση. Αθήνα: νήσος.Wang, Q., Shao, Y. & Li, Y.J. (2010) My Way or Mom's Way ? The Bilingual and Bicultural Self in Hong Kong Chinese Children and Adolescents. Child Development, 81/ 2, 431-681.Χατζησαββίδης, Σ. (2002) Η γλωσσική αγωγή στο Νηπιαγωγείο. Δραστηριότητες για την καλλιέργεια της επικοινωνιακής ικανότητας και του γραμματισμού. Θεσ/κη: Εκδόσεις Βάνιας.Χουρδάκης, Α. (2012) Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελληνική Διασπορά. Αθήνα: Ίων.Χρυσαφιδης, Κ. (2004/ Επιστημολογικές αρχές της προσχολικής εκπαίδευσης. Το νηπιαγωγείο στο χώρο της ιδεολογίας και της επιστήμης. Αθήνα: Τυπωθήτω - Γ. Δαρδανός.Χρυσαφιδης, Κ. (2008) Διαθεματικότητα, διεπιστημονικότητα, ευέλικτη ζώνη: Μια προσπάθεια αναμόρφωσης της ζωής του ελληνικού σχολείου. Στο Δ.Μ. Κα- κανά & Γ. Σιμούλη (επιμ.) Η προσχολική εκπαίδευση στον 21° αιώνα: Θεωρητικές προσεγγίσεις και διδακτικές πρακτικές. Αθήνα: επίκεντρο (94-104).Χρυσαφιδης, Κ. (2011 ) Μετάβαση από το Νηπιαγωγείο στο Δημοτικό Σχολείο: Η Αντιμετώπιση της Ασυνέχειας Μέσα από Κοινές Μαθησιακές Διαδικασίες. Στο Επιστήμες Αγωγής, Πρακτικά Συμποσίου «Μεταβάσεις και επιλογές στην Ελληνική Εκπαίδευση» Ρέθυμνο 29-30 Οκτωβρίου 2010 (επιμ. Μ. Δαμανάκη), Θεματικό Τεύχος, 139-148.