Η μάθηση νέων γνωστικών σχημάτων μέσω αναλογιών στο γνωστικό αντικείμενο της οικιακής οικονομίας : το παράδειγμα του ρόλου της οικογένειας στην αρχαία Ελλάδα

Part of : Επιστήμες Αγωγής ; No.1, 2008, pages 135-148

Issue:
Pages:
135-148
Author:
Abstract:
The analogical learning constitutes an alternative process of linking new cognitive elements to a wider preexisting cognitive structure, forming this way a concrete cognitive schema. The present study presents the theoretical framework of analogical learning as it can be implemented in the teaching of Home Economics and, particularly, in the presentation of the ancient Greek family in comparison with the modern family. Through four teaching/learning phases the students detect the similarities, explain the alignable differences (both surface and causal ones), and construct a broad cognitive map by using a type of analogy-based teaching 'scaffolding'.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
γνωστικό "σχήμα", μάθηση μέσω αναλογιών, γνωστική δομή, υπερδομή, υπο-δομή, αναλογική στρατηγική
Notes:
Περιέχει πίνακες και βιβλιογραφία