Communication avec l'oeuvre d'art : rôle des préférences et des effetts de theâtre

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.23-24, No.1, 1984, pages 7-22

Issue:
Pages:
7-22
Parallel Title:
Επικοινωνία με το έργο τέχνης : ο ρόλος των προτιμήσεων και των θεατρικών «εφφέ»
Author:
Subject:
Subject (LC):
Notes:
Όταν βεβαιώνουμε ότι υπάρχει μια αλήθεια στήν ήθική καί στήν αισθητική καί άτι οί άξιολογικές κρίσεις δέν είναι ή έκφραση (σ’ αύτές τις δύο περιπτώσεις) τών ύποκειμενικών κριτηρίων, είμαστε ύποχρεωμένοι νά σκεφθοΰμε τήν αντίρρηση πού θά μπορούσε νά προκαλέσει τό καταφανές γεγονός οτι ύπάρχουν προσωπικές προτιμήσεις. Γιατί ό τάδε άνθρωπος ένώ παραδέχεται τή μεγαλοφυΐα τοΰ Bach, προτιμά τον Mozart ή τον Shumann καί μάλιστα τά τάδε έργα αύτών τών δημιουργών καί όχι κάποια άλλα τών ίδιων;Γιά ν' άπαντήσει κανείς σ' αύτά τό έρώτημα πρέπει νά συνειδητοποιήσει τούς προσωπικούς καί τούς πολιτιστικούς λόγους, οί όποιοι περιορίζουν τήν πρόσβασή μας στό Σύμπαν. Πρέπει άκόμα νά συνειδητοποιήσει κανείς οτι τό Σύμπαν είναι ένας συγκεκριμένος κόσμος μ' έναν άτέλειωτο πλούτο στον οποίο τό έργο τέχνης μάς προσφέρει μιά πρόσβαση. Αντίθετα άπ' αύτό τό Σύμπαν μάς άποκλείουν οί παραμορφώσεις τού γούστου στις όποιες ύπόκειται σήμερα ή παιδικότητα, όπως θά μπορούσε κανείς νά άναφέρει τή χυδαιότητα τής μουσικής πού μεταδίδεται συνεχώς άπό τούς περισσότερους ραδιοφωνικούς σταθμούς.