All we need is Geniuses : Hans Keiler on Nikos Skalkottas

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.43, 2005, pages 109-120

Issue:
Pages:
109-120
Parallel Title:
Το μόνο που χρειαζόμαστε είναι ιδιοφυΐες : Ο Χανς Κέλλερ για τον Νίκο Σκαλκώτα
Section Title:
Β' Μέρος=Part II
Author:
Abstract:
Στά δοκίμιά του γιά τή μουσική ό Χάνς Κέλλερ συγκαταλέγει τόν Νίκο Σκαλκώτα στούς έλάχιστους μεγάλους συνθέτες τοϋ εικοστού αιώνα οί όποιοι διαθέτουν «συμφωνική σκέψη» καί τόν θεωρεί ώς τή μοναδική «συμφωνική ιδιοφυία» μετά τόν Σένμπεργκ, έπειδή χειρίζεται τό συμφωνικό ιδίωμα μέ χαρακτηριστική δεξιοτεχνία. Άν καί ήταν ένας άπό τούς έλάχιστους μουσικοκριτικούς πού άναγνώρισαν τήν άξια αύτοϋ τοϋ μάλλον παραγνωρισμένου συνθέτη τής δυτικότροπης μουσικής τέχνης, ò Κέλλερ δέν άνέλυσε τή μουσική τοϋ Σκαλκώτα γιά νά ύποστηρίξει τίς δικές του άπόψεις, δπως έκανε μέ τά έργα άλλων συνθετών, τούς οποίους άν καί έκτιμοϋσε, έντούτοις δέν τούς έξήρε σέ τόσο μεγάλο βαθμό. Σέ αύτό τό άρθρο άρχικά γίνεται μία σύντομη άναφορά στόν τρόπο πού ό Κέλλερ προσεγγίζει καί κατανοεί τήν ιδιοφυία, τή δεξιοτεχνία καί τή συμφωνική σκέψη στά διάφορα κείμενά του. Στή συνέχεια, μέ σημείο άναφοράς τό πρώτο μέρος τοϋ Τρίτου Κουαρτέτου ’Εγχόρδων (1935) τοϋ Σκαλκώτα, έξετάζονται έκείνες οί πτυχές τής δωδεκαφθογγικής συνθετικής τεχνικής τοϋ Σκαλκώτα πού παρουσιάζουν τά χαρακτηριστικά τής συμφωνικής σκέψης πού άναφέρει ό Κέλλερ, δπως ή άντίθεση άνάμεσα σέ έκθεση καί άνάπτυξη καί ή ένοποίησή τους μέσω τής χρήσης μίας ιδιωματικής δωδεκαφθογγικής τεχνικής, ό έπαναπροσ- διορισμός τών παραδοσιακών μορφών, καί ή παραφθορά τοϋ καλλιτεχνικού ύφους μέσω τής συγχώνευσης δύο συστημάτων (τονικοϋ καί δωδεκαφθογγικοϋ). Μόνο όταν έξεταστοϋν αύτά τά στοιχεία τής συνθετικής τεχνικής τοϋ Σκαλκώτα άποκτοϋν έρεισμα οί στερούμενες τεκμηρίωσης άλλά διαισθητικά ορθές άπόψεις τοϋ Χάνς Κέλλερ γιά τή συμφωνική ιδιοφυία τοϋ Νίκου Σκαλκώτα.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
μουσική, music
Notes:
Περιέχει παρτιτούρες