Realism in film discourse : a suggestion

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.43, 2005, pages 89-97

Issue:
Pages:
89-97
Parallel Title:
Ο ρεαλισμός στον κινηματογράφο : μια πρόταση
Section Title:
Β' ΜΕΡΟΣ/PART II
Author:
Abstract:
Τό πρόβλημα τού ορισμού τού ρεαλισμού στον κινηματογράφο είναι ανεξάντλητο. Αποφεύγοντας αξιολογικές κρίσεις ό Raymond Williams πρότεινε σέ μιά διάλεξη πού έδωσε στό πλαίσιο ενός σεμιναρίου τό 1976 τή διάκριση ανάμεσα στο ρεαλισμό ώς συγκεκριμένη καλλιτεχνική μέθοδο καί στο ρεαλισμό ώς μιά συγκεκριμένη στάση απέναντι σέ αύτό πού αποκαλείται πραγματικότητα. Παρακάμπτοντας τή συζήτηση γιά τήν ασάφεια τού όρου, ό Williams αντιτείνει μιά ορολογία πού επιτρέπει τήν εξέταση τού ρεαλισμού τόσο ώς καλλιτεχνικής έκφρασης όσο καί ώς πολιτισμικού φαινομένου. Ή λειτουργικότητα αυτού τού διαχωρισμού γίνεται εμφανής κατά τήν ανάλυση κινηματογραφικών ειδών τά όποια, ενώ ανήκουν στήν παράδοση τού ρεαλισμού, δέν μπορούν νά θεωρηθούν ταυτόσημα. Γιά παράδειγμα, δύο κατεξοχήν αντίθετα -ώς πρός τίς διαδικασίες παραγωγής και διανομής- κινηματογραφικά εϊδη, τό κλασικό αφηγηματικό φίλμ τοϋ έμπορικοϋ κινηματογράφου (γνωστό καί ώς κλασικό ρεαλιστικό κείμενο’) καί τό ντοκιμαντέρ, μοιράζονται πολλά στοιχεία τοϋ ρεαλισμού. Πώς μπορούμε νά τό διαχωρίσουμε διάκριση πού προτείνει ό Williams αποκαλύπτει πώς ό ρεαλισμός μπορεί άπό τή μιά νά αποτελεί, ώς καλλιτεχνική μέθοδος, τμήμα τής κυρίαρχης κινηματογραφικής παραγωγής, ενώ άπό τήν άλλη, ώς στάση απέναντι σέ αύτό πού αποκαλείται πραγματικότητα, μπορεί νά αποτελεί τμήμα ενός μή εμπορικού καί κοινωνικά προσανατολισμένου κινηματογράφου.
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
ρεαλισμός, κινηματογράφος, realism, motion pictures