Proportions and identity : the aesthetic aspects of symmetry

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.41, No.Α, 2001, pages 187-197

Issue:
Pages:
187-197
Parallel Title:
Αναλογίες και ταυτότητα : οι αισθητικές όψεις της συμμετρίας
Section Title:
Ανακοινώσεις/papers/articles
Author:
Abstract:
Ό στόχος αύτής τής ανακοίνωσης είναι νά διαλύσει τή σύγχυση. Ή συμμετρία άποτελεΐ τήν έκφραση τής ενότητας, ένώ συγχρόνως ύποστηρίζεται ότι άποκαλύπτει μία μορφή ώραιότητας, δηλαδή τήν άρμονία, μία εύάρεστη άναλογία πού άπαιτεϊ πληθώρα στοιχείων. Άν έπιμείνουμε σέ μία αύστηρή διάκριση άνάμεσα στόν λόγο (ratio) τής σχέσης ταυτότητας (n:n) καί άλλους λόγους (άναλογίες όπως n:m καί η:1) γίνεται φανερή ή σύγχυση. Ή συμμετρία είναι ή ένσωμάτωση τής σχέσης ταυτότητας. Επομένως δέν μπορεί νά παρουσιάζει άρμονικές σχέσεις πού άπαιτοΰν διαφοροποιήσεις. Στή συνέχεια ή άνακοίνωση έξετάζει τό θέμα τού άμορφου κενού, τού Χάους, καί ύποστηρίζει ότι ή κατάσταση τού χάους διαθέτει τόν ϋψιστο βαθμό συμμετρίας ό όποιος μπορεί νά γίνει κατανοητός. Ή περιοριστική περίπτωση τοϋ άμορφου κενού καταδεικνύει ότι ή συμμετρία δέν μπορεί άφ’ έαυτής νά παρουσιάσει μορφές τής ώραιότητας. Ωστόσο, ώς έρευνητικό έργαλείο ή συμμετρία μπορεί νά λειτουργήσει ώς βασικό κλειδί γιά τήν προώθηση τής καλλιτεχνικής δημιουργίας, τής έπιστημονικής άνακάλυψης καί τής κατανόησης. Τόσο στήν τέχνη όσο καί στήν έπιστήμη ή συμμετρία διευκολύνει τήν κατανόηση στοιχείων τής πραγματικότητας. Ό συγγραφέας παρουσιάζει καί άναλύει έν συντομία παραδείγματα άπό τήν τέχνη (Morandi καί Giacommeti) καί τήν έπιστήμη (Einstein, Hardy καί Poincaré), γιά νά καταστήσει συγκεκριμένες αύτές τίς θέσεις. Μερικά άπό αύτά τά παραδείγματα καταδεικνύουν ότι έπικρατεϊ μεγάλη σύγχυση καί άσάφεια εννοιών ώς πρός τόν ρόλο τόν όποιο έχει ή αισθητική όταν έφαρμόζεται στήν έπιστήμη.
Subject:
Subject (LC):