Aesthetic/artistic education as a form of cultural studies

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.42, 2003, pages 47-55

Issue:
Pages:
47-55
Parallel Title:
Η αισθητική/καλλιτεχνική εκπαίδευση ως μορφή πολιτιστικών σπουδών
Section Title:
Session 1 : Aesthetics, cognition, education
Author:
Abstract:
Οί πολιτιστικές σπουδές, ώς μορφή σπουδών διαφόρων φαινομένων τής σύγχρονης κουλτούρας, όλο καί περισσότερο συμπεριλαμβάνουν νέους τομείς έρευνας όπως είναι ή κυβερνοκουλτούρα, ή παγκοσμιοποίηση, ή μεταποικιοκρατία, καί άκόμη ή άγορά, τά μέσα έπικοινωνίας ή κουλτούρα τής καθημερινής ζωής. Ιστορικά, ή αίσθητική/καλλιτεχνική έκπαίδευση θά μπορούσε νά χαρακτηριστεί ώς ένα είδος έπιστημονικοΰ κλάδου ό όποιος συνεχώς άλλάζει άντικείμενο, έπειδή άφενός έξαρτάται άπό τή μεταβλητή φύση τής τέχνης καί άφετέρου βρίσκεται σέ συνεχή διαντίδραση μέ ένα εύρύ- τερο αισθητικό καί πολιτιστικό περιβάλλον. ’Έτσι ό χώρος τών καλλιτεχνικών φαινομένων, μαζί μέ τήν έκπαίδευση στις τέχνες διευρύνεται διαρκώς, έγγίζοντας άκόμη καί τόν χώρο στόν όποιο κινούνται οί «οίονεί» μορφές τέχνης. Μέ τόν ’ίδιο τρόπο, ή καλλιτεχνική έκπαίδευση, άπό κοινού μέ άμιγώς αισθητικές λειτουργίες, τείνει νά άπευθύνεται σέ μεταφορικά έπίπεδα καλλιτεχνικής καί αισθητικής άντίληψης, μέ άλλα λόγια, ώς καλλιτεχνική δραστηριότητα καί ώς άναπόσπαστο τμήμα τής γνωστικής διαδικασίας. ’Έτσι, ή καλλιτεχνική εκπαίδευση, μέσω πολυστρωματικών μεταφορικών συστημάτων λόγου, γίνεται μιά άπό τίς σημαντικότερες άρχές τής έκπαίδευ- σης αύτής. Επειδή ή έργασία αύτή έστιάζει κυρίως στά έκπαιδευ- τικά προβλήματα των περιθωριακών χώρων τής αισθητικής καί καλλιτεχνικής έκπαίδευσης, όπως είναι τά φαινόμενα «οίονεί» τέχνης, ή έκπαίδευση αύτή ονομάζεται «αίσθητική/καλλιτεχνική» έκπαίδευ- ση. Αυτό μάς έπιτρέπει νά πραγματευτούμε τήν αίσθητική/καλλιτε- χνική έκπαίδευση ώς μιά συγκεκριμένη καί άποτελεσματική μορφή πολιτιστικών σπουδών. Στό πλαίσιο αύτό, έξετάζονται τά προβλήματα τής αίσθητικής/καλλιτεχνικής ταυτότητας τής άθλητικής δραστηριότητας. Σέ άντίθεση μέ τόν Wolfgang Welsch, ό όποιος ύποστη- ρίζει δτι τόσο ό άθλητισμός δσο καί ή τέχνη (μέ τή συνήθη έννοια) είναι δύο εϊδη τέχνης (μέ τήν εύρεία έννοια), ή καλλιτεχνική έκδή- λωση τού άθλητισμοϋ θεωρείται ώς κλάδος τών «σωματικών-κιναι- σθητικών τεχνών», έπειδή έχουν (ό χορός, τό θέατρο καί ό άθλητι- σμός) ώς κοινό υλικό τους τήν έκφραστικότητα, δηλαδή τήν κίνηση τού σώματος. ’Έτσι, οί εικαστικές, οί άκουστικές (ή μουσικές), οί λεκτικές καί οί σωματικές-κιναισθητικές τέχνες άπαρτίζουν ένα πλήρες καλλιτεχνικό πεδίο, τό όποιο άποτελεΐ τό θεμέλιο γιά πολλαπλά καλλιτεχνικά βιώματα καί ένέχει τή δυνατότητα γιά αισθητική/ καλλιτεχνική έκπαίδευση ένός άτόμου ώς ένδεχόμενου έρμηνευτή τού πολιτισμού.
Subject:
Subject (LC):