On the problem of history in the museum

Part of : Χρονικά αισθητικής : ετήσιον δελτίον της Ελληνικής Εταιρείας Αισθητικής ; Vol.39-40, No.1, 1999, pages 163-173

Issue:
Pages:
163-173
Parallel Title:
Το πρόβλημα της ιστορίας στο μουσείο
Section Title:
Μέρος B'=Part II
Author:
Abstract:
Προκειμένου νά επιτευχθεί ή ούσιαστική καί άναγκαία άναθεώρηση τής θεωρίας καί πράξης του σύγχρονου μουσείου, άπαιτείται μιά έκ βαθέων φιλοσοφική ερμηνευτική διαδικασία. Στην διαδικασία αύτή στοχεύει νά συνεισφέρει ή παρούσα έργασία, μέσω τής έξέτασης τού βραχύβιου Μουσείου των Γαλλικών Μνημείων στό Παρίσι (1795- 1816). ’Έργο τού Alexandre Lenoir, ύπήρξε άρχικώς μονή τού τάγματος των Μικρών Αύγουστίνων, ή όποια μετετράπη κατά τή διάρκεια τής Επανάστασης τού 1789 σέ άποθήκη γιά τή συλλογή προγεγραμμένων μνημείων τού παλαιού καθεστώτος. 'Οργανώνοντας τά μνημεία αύτά σέ χρονολογική σειρά, άπό τόν 13ο ώς τόν 18ο αιώνα καί μέ κατάλληλη «ιστορική» διακόσμηση τών άντιστοίχων αιθουσών, ό Lenoir έστησε ένα ιστορικό πανόραμα τού Γαλλικού έθνους μέσω τής έξέλιξης τής γλυπτικής τέχνης καί άρχιτεκτονικής. Εναντίον τού έγχειρήματος αύτού ήταν ό γνωστός θεωρητικός καί ίστορικός Quatremère de Quinsy, ό όποιος έβλεπε τό Μουσείο ώς νεκροταφείο τής τέχνης, άποσπώντας τά έργα άπό τή συνέχεια τού αίσθητικοϋ/νοηματικοϋ συνόλου στό όποιο άνήκαν καί έκθέτοντάς τα ώς αύτόνομα, βουβά θραύσματα. Ή έργασία αύτή προτείνει, ώστόσο, ότι τό μουσείο τού Lenoir δέν ήταν άπλώς μιά συλλογή θραυσμάτων, άλλά μιά έπιμελώς στημένη συνεχόμενη διήγηση, ή όποια άποσκοποϋσε στήν έπιβεβαίωση τής έννοιας καί ταυτότητας τοϋ έθνους μέσω τής «κατασκευής» τής ιστορίας του. Μέ τή βοήθεια έννοιών άπό τό έργο τών φιλοσόφων Hans-Georg Gadamer καί Jean-Louis Déotte, τό προβληματικό στοιχείο τοϋ Μουσείου τών Μνημείων άναγνωρίζεται ώς άκριβώς αύτή ή έπιβολή ιστορικής συνέχειας έπί τοϋ συνόλου τών θραυσμάτων, παρά ή άρχική τους διάσπαση. Ή άπώλεια τού νοηματικού ορίζοντα τών έργων τήν όποια διέγνωσε ό Quatremère έμφανίζεται, έν τέλει, άποτέλεσμα τής έπισκίασης τής αύθεντικής τους ιστορικότητας άπό μιά κατασκευασμένη συνέχεια, καί όχι συνέπεια τής καθεαυτής άπόσπασής τους άπό τόν «τόπο καταγωγής».
Subject:
Subject (LC):
Keywords:
μουσειολογία, μουσεία τέχνης , museology, art museums
Notes:
Paper delivered at the 14th International Congress of Philosophical Aesthetics, Ljubljana, September 1998